Сутність злочину і покарання в класичній німецькій філософії

  • Віра ТИМОШЕНКО

    доктор юридичних наук, професор, провідний науковий співробітник науково-дослідної лабораторії з проблем криміналістичного забезпечення та судової експертології навчально-наукового експертно-криміналістичного інституту Національної академії внутрішніх справ

    Київ, Україна

    https://orcid.org/0000-0003-2947-5627

Анотація

Анотація. У статті розглянуто ідеї І. Канта, І. Г. Фіхте, Ф. В. Й. Шеллінга та Г. В. Ф. Геґеля щодо філософського розуміння злочину і покарання, розмежовано сфери моралі та права, що надає можливість розглядати ці категорії в правовому просторі держави. Філософському підходу притаманні раціональність, рефлексивність, цілісність і критичність, що сприяє усвідомленню сутності людини, поясненню причин її поведінки, зокрема злочинної. Зауважено, що німецькі філософи як ідеалісти одночасно вбачали в ідеалізмі загрозу особистості та покладали надії на державу, яка забезпечить право кожного, передусім право на особисту безпеку, захистить людину від загрози, що йде від іншої людини. Цим зумовлені важливість й актуальність досліджуваної проблеми. Мета статті – започаткувати наукову дискусію щодо можливостей застосування ідей класиків німецького ідеалізму в заходах щодо запобігання злочинам, попередження злочинності та підвищення ефективності виховного впливу покарання. Методологічна основа дослідження: діалектичний підхід, філософські категорії причини і наслідку; феноменологічний підхід; формально-логічний метод і системний аналіз. Сформульовано висновок, що в класичній німецькій філософії кожен з її засновників відіграв важливу роль у створенні особливої концептуальної моделі злочину та покарання. Класики німецької філософії сформували відносну (релятивну) й утилітарну (цільову) теорії, сутність яких полягала в соціально корисних результатах, зокрема запобіганні злочинам. У німецькому філософському ідеалізмі розуміння злочину та злочинця наближено до того, яке пов’язує його виключно з правовою сферою та порушенням правових законів, встановлених у сфері громадянського суспільства й правової держави. Мета покарання полягає не в ньому безпосередньо, а в тих результатах, яких має бути досягнуто завдяки покаранню. Основні твердження цієї філософії в межах осмислення теми покарання можна сформулювати так: покарання має невідворотно наставати за злочином і водночас бути незалежним від будь-яких міркувань, як то користь, яку суспільство могло б отримати з експлуатації засудженого правопорушника. Практична значущість дослідження сутності злочину й покарання в класичній німецькій філософії полягає в тому, що способи та методи впливу на поведінку людей, запропоновані її представниками, можуть бути використані як для запобігання злочинам, так і попередження злочинності й підвищення ефективності правового виховання за допомогою покарання за вчинене правопорушення.

 

Ключові слова: свобода; особистість; держава; право; пізнання; справедливість; ідеалізм.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Віра ТИМОШЕНКО

доктор юридичних наук, професор, провідний науковий співробітник науково-дослідної лабораторії з проблем криміналістичного забезпечення та судової експертології навчально-наукового експертно-криміналістичного інституту Національної академії внутрішніх справ

Київ, Україна

Посилання

Beade, I. (2023). Criminal law in kant's juridical theory. On the articulation between the retributive and the preventive functions of punishment. Signos Filosoficos, 25(49), 38-63. DOI: 10.24275/sfilo.v25n49.02

Brooks, T. (2018). Hegel on Crime and Punishment. Hegel’s Political Philosophy: On the Normative Significance of Method and System (pp. 202-221). Oxford: Oxford University Press. Retrieved from https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3186131

Fichte, J.G. (1847/1846). Der geschlossene Handelsstaat. Johann Gottlieb Fichtes sämmtliche Werke (Band 3). Berlin. Retrieved from http://www.zeno.org/Philosophie/M/Fichte,+Johann+Gottlieb/ Der+geschlossene+Handelsstaat

Hegel, G.W.F. (1979). Grundlinien der Philosophie des Rechts. Georg Wilhelm Friedrich Hegel: Werke (Band 7). Frankfurt am Main. Retrieved from http://www.zeno.org/Philosophie/M/Hegel,+ Georg+Wilhelm+Friedrich/Grundlinien+der+Philosophie+des+Rechts

James, D. (2020). Crime, contract and humanity: Fichte's theory of punishment. British Journal for the History of Philosophy, 30(4), 1-17. DOI: 10.1080/09608788.2020.1828030

Kant, I. (1922). Kritik der Urteilskraft. Leipzig F. Meiner. Retrieved from https://archive.org/details /kritikderurteils00kantuoft/page/n5/mode/2up

Kant, I. (1947). Grundlagen der Metaphysik der Sitten. Leipzig F. Meiner. Retrieved from https://www.bard.edu/library/pdfs/archives/Kant-Grundlegung_zur_Metaphysik_der_Sitten.pdf

Kant, I. (1977). Die Metaphysik der Sitten. Werke in zwölf Bänden (Band 8). Frankfurt am Main. Retrieved from http://www.zeno.org/Philosophie/M/Kant,+Immanuel/Die+Metaphysik+der+Sitten

Kant, I. (2000). Critique of Practical Reason (I. Burkovsky, Trans). Kyiv: Univers. Retrieved from https://shron1.chtyvo.org.ua/Kant_Immanuel/Krytyka_praktychnoho_rozumu.pdf?

Mitas, S. (2020). Crimen publicum, poena forensis: Reassessing Kant's Theory of Criminal Law, in Line with Contemporary Philosophy of Punishment Debates. Archiv fur Rechts- und Sozialphilosophie, 106(4), 554-562. DOI: 10.25162/arsp-2020-0027

Panafidina, O. (2019). What is so classic about philosophy? Come to the understanding of the classics and the problem of their relevance. Philosophical thought, 1, 74-86. Retrieved from http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001006005

Schelling, F.W.J. (1858). Philosophie der Offenbarung. Stuttgart und Augsburg. Retrieved from https://www.odysseetheater.org/ftp/bibliothek/Philosophie/Schelling/Schelling_Die_Philosophie_der%20Offenbarung.pdf

Schelling, F.W.J. (2016). Philosophische Untersuchungen über das Wesen der menschlichen Freiheit und die damit zusammenhängenden Gegenstände. Berlin. Retrieved from https://books.google.ba/ books?id=BPf4BgAAQBAJ&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

Terletskyi, V. (2021). Research on German classical philosophy at the Institute of Philosophy. Philosophical thought, 4, 38-54. DOI: 10.15407/FD2021.04.038

Yatsenko, О. (2021). The Problem of Sociality in Classical German Philosophy: Between Freedom and Necessity. Innovative Solutions in Modern Science, 2(46). DOI: 10.26886/2414-634X.2(46)2021.5


##article.numberofviews## 0
##article.numberofdownloads## 0
Опубліковано
2025-06-12
Розділ
Філософія та філософія права